Push strategie

Push strategie is een marketingterm die gebruikt wordt om aanbodgedreven marketing aan te duiden. De term komt van het Engelse woord voor duwen (to push).

Wat is een push strategie?

Met een push strategie wordt het product door het distributiekanaal heen geduwd door de fabrikant. In feite betekent push dat je jouw boodschap dus aan mensen toont op een moment dat zij hier zelf niet actief naar op zoek zijn. Je probeert de verkoop te stimuleren. De consument krijgt zo een gedwongen confrontatie met het product.

Ook buiten het gebied van marketing en verkoop gebruikt men het begrip push strategie. Een voorbeeld is de logistiek, waar de term ook verwijst naar de oorsprong van de vraag (klant of aanbieder).

Wat is push marketing?

Push marketing is marketing waarmee je actief gaat proberen je product aan de man te brengen. Het is dus een proactieve vorm van marketing. Push-marketing is gericht op het bekendmaken van je product/dienst bij de klant en het creëren van een vraag, die er (nog) niet is. Je gebruikt push marketing vooral bij productintroducties. Je doelgroep weet dan nog niet van het bestaan.

Push marketing wordt veel ingezet in de B2B markt. Push marketing wordt ook veel ingezet in verzadigde markten voor dagelijkse producten waarbij het onderscheidend vermogen met de concurrentie redelijk beperkt is. Denk aan de tientallen merken wasmiddel waaruit je kunt kiezen. De keuze die je als klant maakt is vaak niet gebaseerd op rationele productkenmerken maar vooral op een (onbewuste) voorkeur. Fabrikanten bouwen deze voorkeur op door bijvoorbeeld tv-commercials, advertenties in tijdschriften en sampling op evenementen.

Push-pull strategie

Marketeers maken onderscheid tussen ‘push’ en ‘pull’ marketing. Dit zijn 2 verschillende soorten van marketing met beiden een andere functie. Het tegenovergestelde van push-strategie is pull strategie. Ook dit begrip is afkomstig uit het Engels en betekent letterlijk trekken (to pull). In plaats van een 'duwende' fabrikant, wordt hierbij door de klant aan het product 'getrokken'. Een mix van zowel push als pull strategie zorgt voor succesvolle marketing.