Pull strategie

Pull strategie is een marketingterm die gebruikt wordt om vraaggedreven marketing aan te duiden. De term komt van het Engelste woord voor trekken (to pull).

Wat is een pull strategie?

Pull strategie redeneert vanuit de consumentenbehoefte. Als reactie op de wisselende vraag van de consument bied jij een steeds verder groeiend assortiment aan. Bij een pull strategie richt je je dus rechtstreeks op de consument/koper. Je probeert op deze manier merkvoorkeur te creëren waardoor de geïnteresseerde zelf om het product gaan vragen. Ook buiten het gebied van marketing en verkoop gebruikt men het begrip pull strategie. Een voorbeeld is de logistiek, waar de term ook verwijst naar de oorsprong van de vraag (klant of aanbieder).

Wat is pull marketing?

Bij pull marketing is de klant zich al bewust van de oplossing voor zijn probleem én is hij actief op zoek naar een oplossing. De vraag is al aanwezig. Dit is dus hét geschikte moment om hem bijvoorbeeld jouw advertentie te tonen en hem ervan te overtuigen dat jouw oplossing de beste is. Hoe zorg je dat de klant bij jou koopt en niet bij de concurrent? Pull marketing is het kanaliseren van die vraag met als doel: zorgen dat de klant bij jou uitkomt, en niet bij de concurrent.

Voorbeelden van (online) pull marketing

  • Google AdWords
  • Downloadbare e-books of case studies
  • Zoekmachine geoptimaliseerde content

Voordelen van pull productie

Omdat er wordt geproduceerd op basis van klantvraag is er weinig voorraadvorming. In elke processtap is uitstroom van (tussen)producten een signaal voor nieuwe instroom uit de vorige processtap. Dit zorgt voor minimale tussenvoorraden in het proces, en een minimale hoeveelheid onderhanden werk. Er worden minder producten te veel gemaakt.

Push-pull strategie

Marketers maken onderscheid tussen ‘push’ en ‘pull’ marketing. Dit zijn 2 verschillende soorten van marketing met beiden een andere functie. Het tegenovergestelde van pull-strategie is push strategie. Ook dit begrip is afkomstig uit het Engels en betekent letterlijk duwen (to push). In plaats van een 'trekkende' fabrikant, wordt hierbij het product naar de klant 'geduwd'. Een mix van zowel push als pull strategie zorgt voor succesvolle marketing.