Maak het inzichtelijk - Blog over contractmanagement in het Sociaal domein

Het Sociaal domein is een grote uitgavenpost voor gemeenten. Professioneel contractmanagement biedt gemeenten de mogelijkheid om de waarde die ze ingekocht hebben daadwerkelijk te krijgen.

Van der Valk Veenendaal, een zonnige en warme woensdagochtend. Met een groep van 8 professionals, allen werkzaam in het Sociaal domein bij gemeenten, luister ik naar trainer (en collega) John Weinstock. Een introductierondje waar meteen prikkelende inhoudelijke vragen worden gesteld over de situatie in jouw gemeente: en hoe is dat bij jullie geregeld? Waar loop jij tegen aan? En hoeveel contracten beheer jij zelf? De toon is gezet voor een interactieve tweedaagse training Contractmanagement in het Sociaal domein.

Governance in een wybertje

Inmiddels weet ik al behoorlijk wat over inkoop, contractmanagement en het sociaal domein. Maar de eerste inzichten die John deelt, laten zien dat de materie complex is. Sociaal domein gaat over Jeugd en speciale doelgroepen die een zorgvraag hebben. En dat binnen het publieke en politieke speelveld. Een kwetsbare combinatie. Met vier stakeholders en een eigen dynamiek. Het governance ‘wybertje’ komt voorbij: Bestuurder/wethouder, Beleidsmedewerker, Uitvoerder en (Inkoper/) contractmanager. Ieder met een eigen rol. Ieder met een eigen verantwoordelijkheid. 

Idealisten en Technocraten

De dynamiek en communicatie tussen de vier hoeken van het wybertje verschilt. Als vervolgens het wybertje een beetje gekanteld wordt, verschijnt er een nieuwe dimensie. Die van type persoon: Technocraten – de uitvoerders en contractmanagers. En de Idealisten – de bestuurder en beleidsmedewerker. Het kwartje valt. Nu snappen we waarom de dynamiek in het wybertje is zoals ‘ie is.

Er worden veel ervaringen gedeeld, herkenbaar geknikt, vragen gesteld en gediscussieerd. Vooral doorvragen levert veel op. Want het is duidelijk dat er verschillende termen voor hetzelfde wordt gebruikt. Door de theorie te toetsen aan voorbeelden uit de privésituaties wordt veel duidelijk. En dat levert ook gelach op.

Publiek jargon

Veel bestaande theoretische modellen komen vanuit de private sector, maar zijn stuk voor stuk te goed te gebruiken voor het Sociaal domein. Met een vertaling naar Publiek jargon. En dat is opvallend tijdens de gehele training. En met die modellen gaan de aanwezige contractmanagers op de tweede dag aan de slag. Hoe staat het bij jouw organisatie? Ken je het coalitieakkoord van jouw gemeente en weet je wat dat betekent voor contractmanagement? Hoe bekend ben jij met de markt? En hoe zien de aanbieders jou als klant? Kennis. Benchmark. Meten. Monitoren. Inzicht. Inzicht is key. Voor jezelf, de organisatie en voor de klant! 

Wijze woorden om de training mee af te sluiten. Maar niet voordat de deelnemers telefoonnummers hebben uitgewisseld. Een bijkomend voordeel van een training: een groepje gelijkgestemden waar je later nog eens ervaringen mee kunt uitwisselen of een situatie kunt toetsen.   

Meer informatie?

Meer over het Sociaal domein en de training die ik volgde, Contractmanagement in het sociaal domein voor gemeenten.

Om goed aan te haken bij de belevingswereld en actualiteit van inkoop, volgen NEVI medewerkers af en toe een inkooptraining. Bijkomend voordeel is dat ze kennis maken met professionals uit het veld en inzicht krijgen in hun dagelijkse praktijk.  Wiebeke Sittrop, communicatiemedewerker bij NEVI, volgde de training Contractmanagement Sociaal domein bij gemeenten en schreef dit blog.