Leveranciersprestatiemeting

In deze training leer je hoe je leveranciersprestaties (vendor rating) kunt meten, beoordelen, interpreteren én verbeteren.

Na deze training heb je

Instrumenten en inzichten om grip te krijgen op (toekomstige) leveranciersprestaties
Een overzicht van de belangrijkste prestatie-indicatoren
Zicht op hoe je leveranciersprestaties kunt meten, beoordelen en interpreteren
De kennis om op tijd positieve en negatieve trends in prestaties signaleren
De contouren voor jouw communicatie- en verbeterplannen opgezet
De vaardigheid om jouw toegevoegde waarde als inkoper aan te tonen

Wat houdt een leveranciersprestatiemeting in?

Vendor rating of prestatiemeting is het meten en beoordelen van prestaties van leveranciers op basis van vooraf vastgestelde criteria. Hiermee houd je goede grip op het inkoopproces. De beoordeling van de leverancier is breder dan alleen het vaststellen van de geleverde prestatie. Het beoordelen van de leverancier doe je gedurende het gehele inkoopproces. Het is in feite het beoordelen van de mogelijkheden van een leverancier om aan de inkoopbehoeftes van de inkoper te voldoen. Dat kan prospectief zijn, dat wil zeggen: er wordt vooraf vastgesteld of een leverancier geschikt is tot leveren. De beoordeling kan echter ook retrospectief zijn, dat wil zeggen: er wordt achteraf vastgesteld of de geleverde prestatie voldoet aan de totale specificatie – zowel technisch als kwalitatief, logistiek, enzovoorts.

Waarom een training Leveranciersprestatiemeting?

Het continue meten van leveranciersprestaties is essentieel om vast te stellen of aan alle eisen en verwachtingen wordt voldaan om vervolgens de prestaties te vergroten. Met goede vendor rating kun je prioriteiten stellen en gericht communiceren met je leveranciers. Tijdens de praktische training Leveranciersprestatiemeting leer je exact waarop je moet letten.

Voor wie is de training Leveranciersprestatiemeting geschikt?

Deze praktische training heeft NEVI ontwikkeld voor inkopers op tactisch niveau. Ook voor contractmanagers, leveranciersmanagers en service level managers is deze training bijzonder geschikt. Heb je de opleiding Professional - NEVI 1 of Expert - NEVI 2 afgerond, dan is dat een voordeel.

Welke onderwerpen komen er aan bod?

Deze training behandelt de volgende onderwerpen:

  • Basis en doelstellingen van leveranciersprestaties
  • Prestaties vaststellen
  • Communiceren van prestaties
  • Prestatiemeting als basis voor continue verbetering

Praktische informatie

Prijsoverzicht

Download het prijsoverzicht van alle NEVI trainingen cursusjaar 2018.

Werkvormen

Theorie, praktijk, discussies en cases wisselen elkaar af om je handvatten en praktische tips te geven. Je gaat vooral in op je eigen praktijk.

Trainingsduur

1 dag.

NEVI basic

€ 795,00
vanafprijs - excl. btw
(Niet ledenprijs) - NEVI BASIC is gratis en geeft toegang
 tot ons netwerk

NEVI pro

€ 655,00
vanafprijs - excl. btw
(Ledenprijs) - NEVI PRO kost €235,00 p/j (incl. Vakblad DEAL!) en geeft toegang tot ons netwerk en kortingen op onze producten.

NEVI incompany

Op aanvraag
Dit product bieden wij ook InCompany aan, voor uw organisatie. Bel: 088 - 33 00 700

De praktijkexpert(s)