Laat u zich door de verkopende partij verleiden met een sticker? (blog Karin Thomas)

"Goedkoop is duurkoop", is een bekende uitspraak. Andersom geeft echter een hogere prijs geen garantie voor betere kwaliteit. 

Het spel van de groene stickers

"Goedkoop is duurkoop", is een bekende uitspraak. Andersom geeft echter een hogere prijs geen garantie voor betere kwaliteit. Wanneer u als inkoper dus het beleid van uw organisatie op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wilt volgen, wilt u zich dus niet simpelweg laten misleiden door blind te gaan voor een duurder product vanwege een groen stickertje. Wat houdt dat "groen" in en vooral: op welke manier levert die eventueel hogere prijs u en uw organisatie toegevoegde waarde?

Deze laatste vraag zal door iedere organisatie anders beantwoord worden. Deze veelzijdigheid maakt MVO zowel een interessant, als vaag begrip.
Aangezien u als (professioneel) inkoper het spel goed wilt kunnen spelen, is kennis van het begrip MVO hiermee essentieel geworden. Laat u zich door de verkopende partij verleiden met een sticker of beseft u waar de echte impact te bereiken is en bent u in staat creatief na te denken met uw leveranciers? Zelf weten wat MVO en daarmee MVI (Maatschappelijk Verantwoord Inkopen) inhoudt, betekent dat u in staat bent zelf afwegingen te maken, zelf knelpunten te signaleren, en verbeterpunten aan kunt dragen.

Momenteel werkt een internationale norm commissie om op internationaal niveau een richtlijn te ontwikkelen met thema's waar u zich als inkoper op kunt richten als het aankomt op Verantwoord Inkopen. De richtlijn heeft als nummer en naam: ISO 20400 - Sustainable Procurement.

Zoals de naam al suggereert, is deze richtlijn speciaal voor inkopers. In deze richtlijn beschrijven we het inkoopproces en de duurzaamheids thema's waar inkopers op kunnen (moeten?) letten. Een richtlijn speciaal voor inkopers, klinkt ideaal, is ideaal, maar leidt ook tot een andere bekende uitspraak:

Het voordeel van geen certificaat

Als inkoper volgt u natuurlijk trainingen en ontvangt u het MVI-certificaat. Uw organisatie wordt (hiermee) echter niet ISO 20400-gecertificeerd. Het is namelijk een richtlijn voor u als inkoper. Als organisaties geen ISO 20400 certificaat kunnen krijgen, kunt u bij uw inkopen leveranciers niet "lekker makkelijk" selecteren op dit certificaat.

Gelukkig kennen we de Cruijffiaanse uitspraak "Ieder nadeel heb zijn voordeel". Uw rol als inkoper werd al steeds belangrijker, maar nu wordt uw rol als inkoper met kennis van MVI cruciaal. Als inkopers leveranciers niet eenvoudig op een ISO 20400 certificaat kunnen selecteren, onderscheidt dit de professionele inkopers: zij die inzien wanneer "goedkoop duurkoop" is, een product gewoon duur is, of: "duurkoop goedkoop".

Organisaties die dit erkennen, kunnen zich niet zelf onderscheiden met een certificaat, maar wel met een ISO 20400-gecertificeerd inkoopteam. Een team dat professioneel genoeg is om van duurkoop goedkoop te maken. Het wordt tegenwoordig van organisaties verwacht te investeren in verantwoorde producten. Dit vergt creativiteit en maatwerk, waardoor het niet (meer) mogelijk is om MVI als af-te-vinken lijstje te presenteren. Het zorgt er echter juist voor dat individuele inkoopprofessionals zich kunnen onderscheiden in hun rol en resultaten. Laat het spel van de echte professionals dus maar beginnen!

 Ir. drs. Karin Thomas, ondernemer en oprichter/eigenaar van inspiratie-adviesbureau Thomas Consulting, helpt organisaties op strategisch niveau maatschappelijke ontwikkelingen te vertalen in concrete Business Development en Risk Management. Karin is lid van de normcommissie Sustainable Procurement en als onderzoeker verbonden aan Tilburg University.

Wil je op de hoogte blijven van de richtlijn of heb je vragen? Sluit je dan aan bij de Linkedin Groep ISO 20400 en/of volg ons op Twitter @ISO20400