Inrichting opdrachtgeverschap sociaal domein

Training voor zorg-inkopers van gemeenten. In dit 'hands on' programma ligt de focus op de strategische keuzes rondom de lokale organisatie van het sociale domein: wat doe ik als gemeente zelf, wat besteed ik uit en hoe ga ik op hoofdlijnen uitbesteden. Welke modellen zijn bruikbaar, en wat zijn voor- en nadelen?

Na deze training heb je

een scherp beeld van het speelveld van de decentralisatie
kennis en ervaringen om tot nieuwe of aanvullende ideeën te komen voor je organisatie
de make or buy beslissing vertaald naar de zorgcontext
handvatten voor de verdeling van taken en verantwoordelijkheden
inzicht in zes modellen van opdrachtgeverschap

Waarom een training Inrichting opdrachtgeverschap sociaal domein?

De decentralisatie van zorgtaken heeft het aanpassingsvermogen van gemeenten de afgelopen jaren stevig op de proef gesteld. Ben je, al dan niet als inkoper, betrokken bij de inkoop van zorg, dan heb je een goede vertaling nodig van de strategische zorgdoelstellingen naar een inkoopoplossing op maat. Hiermee creëer je een toekomstbestendig samenwerkingsmodel met interne en externe partijen.

Voor wie is de training Inrichting opdrachtgeverschap sociaal domein?

Deze training is voor beleidsmedewerkers, inkopers, contractmanagers en projectmanagers die betrokken zijn bij de inkoop van zorg. Voor deze opleiding is een hbo- werk- en denkniveau gewenst.

Welke onderwerpen komen er aan bod?

Deze training behandelt de volgende onderwerpen: 

  • Aandachtspunten bij uitbesteding van zorg
    - Monopsonie
    - Substitutie
  • Basisvraag gemeente (make or buy – vertaald naar zorgcontext)
  • Modellen van opdrachtgeverschap
    - Zes modellen van opdrachtgeverschap (update!)
    - Uitwerking modellen op aspecten als keuzevrijheid, zorglandschap, samenwerking en verhoudingen tussen zorgaanbieders, ‘mechanisme’ voor innovatie
  • Aandachtspunten
  • Inkoopsamenwerking tussen gemeenten versus keuze model
  • Samenloop Wmo / jeugdhulp

In deze praktijkgerichte training krijg je een compleet strategisch programma aangeboden om de vertaling van doelstelling naar inkoopoplossing te maken. We behandelen best practices van toekomstbestendige samenwerkingsmodellen, juridisch houdbare constructies vanuit een zorgspecifiek inkoopperspectief, budget- en kwaliteitsbewaking en de meest essentiële lessons learned. 

Praktische informatie

Prijsoverzicht 

Bekijk het prijsoverzicht van alle NEVI trainingen cursusjaar 2020.

Trainingsduur

1-daagse training.

Werkvormen

Tijdens deze training wisselen theorie, praktijk, discussie en cases elkaar af. Zo krijg je structuren, handvatten en praktische tips aangereikt. Voorafgaand aan de training ontvang je vraagstukken, cases en/of artikelen ter voorbereiding.

Trainer

Deze training wordt verzorgd door dr. ir. Niels Uenk (Public Procurement Research Centre), 

NEVI basic

€ 795,00
vanafprijs - excl. btw
(Niet ledenprijs) - NEVI BASIC is gratis en geeft toegang
 tot ons netwerk

NEVI pro

€ 655,00
vanafprijs - excl. btw
(Ledenprijs) - NEVI PRO kost €250,00 p/j (incl. Vakblad DEAL!) en geeft toegang tot ons netwerk en kortingen op onze producten.

NEVI incompany

Op aanvraag
Dit product bieden wij ook InCompany aan, voor uw organisatie. Bel: 088 - 33 00 700