Inkopen van ICT

Deze training staat stil bij de complexe ICT-wereld vol jargon en snelle ontwikkelingen. Je leert wat je moet weten als inkoper van ICT-oplossingen.

Na deze training heb je

Geleerd van praktijkervaringen en cases
Een overzicht van relevante ontwikkelingen in de ICT
Tools en inzichten om volwaardig gesprekspartner te zijn bij diverse ICT-inkoopsituaties
Praktische tools, sjablonen en checklists die je direct kunt gebruiken
Antwoord op je vragen over inkoop van ICT

Wat maakt inkopen van ICT zo complex?

Inkopen van informatie- en communicatietechnologie (ICT) is vaak een grote uitdaging. De ICT-markt is continu in beweging en de ontwikkelingen volgen elkaar zeer snel op. Om een ICT-inkooptraject te laten slagen is kennis nodig van ICT-termen en -onderwerpen zoals projectmanagement, governance, architectuur, de generieke digitale infrastructuur van de overheid (GDI) en wat een vendor lock-in is.

Kort samengevat:

  1. ICT'ers houden van afkortingen en jargon dat voor buitenstaanders niet is te volgen
  2. In ICT-land zijn relatief veel ontwikkelingen, meer dan op de meeste andere gebieden
  3. Bij het inkopen van ICT is er meer dan gemiddeld sprake van aanvullende vraagstukken zoals 'wat doe ik zelf, wat besteed ik uit' en 'welke architectuurprincipes zet ik in'. Deze zijn van invloed op het inkoopvraagstuk en maken het vraagstuk daarmee ingewikkelder.
  4. Bij ICT projecten waar een nieuw systeem moet worden ontwikkeld (bijvoorbeeld een nieuw complex systeem voor een ministerie) is het vooraf niet helemaal duidelijk wat je uiteindelijk krijgt.
  5. Bij ICT is er kans op vendor lock-in. Als je niet goed oplet zit je de komende jaren aan een leverancier en zijn voorwaarden vast.

Waarom een training Inkopen van ICT?

Word je als inkoper betrokken bij de inkoop van ICT of ben je verantwoordelijk voor de ICT-inkoop? Dan werk je als inkoper in een complexe wereld vol jargon en snelle ontwikkelingen (Cloud/Saas, diverse licentievormen, open source etc.). Hoe voeg je als inkoper waarde toe en hoe maak je de juiste keuzes? Tijdens de training Inkopen van ICT ontdek je de complexiteit en risico’s van een professioneel ICT-inkoopproces. Je leert hoe je een goed bestek maakt voor diverse vormen van ICT-projecten en wat specifieke contractuele vraagstukken zijn. Het opstellen van Service Level Agreements (SLA’s) komt ook aan bod. Daarnaast staan we stil bij relaties met monopolistische leveranciers en het voorkomen van de beruchte vendor lock-in.

Voor wie is de training Inkopen van ICT geschikt?

Deze training is voor inkopers die op tactisch niveau ICT inkopen. Heb je de opleiding Professional - NEVI 1 of Expert - NEVI 2 afgerond, dan is dat een voordeel, maar het is niet verplicht.

Welke onderwerpen komen er aan bod?

Deze training behandelt de volgende onderwerpen:

  • Complexiteit en vakjargon van ICT-inkoop
  • Soorten ICT-inkoopsituaties
  • De markt van ICT-producten en -diensten
  • Karakteristieken van toeleveranciers
  • Samenwerking met de ICT-afdeling
  • Stakeholders en de rol van inkoop
  • Van organisatiewensen naar ICT-behoeftespecificatie
  • Tenderen in de ICT-markt
  • Onderscheidende elementen in het ICT-inkoopproces
  • Contractuele aandachtspunten
  • Leveranciersmanagement met ICT-monopolisten

Praktische informatie

Prijsoverzicht

Download het prijsoverzicht van alle NEVI trainingen cursusjaar 2018.

Trainingsduur

2 aaneengesloten dagen.

Werkvormen

Theorie en praktijk wisselen elkaar af.

NEVI basic

€ 1.395,00
vanafprijs - excl. btw
(Niet ledenprijs) - NEVI BASIC is gratis en geeft toegang
 tot ons netwerk

NEVI pro

€ 1.155,00
vanafprijs - excl. btw
(Ledenprijs) - NEVI PRO kost €235,00 p/j (incl. Vakblad DEAL!) en geeft toegang tot ons netwerk en kortingen op onze producten.

NEVI incompany

Op aanvraag
Dit product bieden wij ook InCompany aan, voor uw organisatie. Bel: 088 - 33 00 700

De praktijkexpert(s)