Inkoopsamenwerking in de zorg

Meer handen en voeten geven aan inkoopsamenwerking? Deze training heeft als doel om inkopers in de zorg concrete handvatten aan te reiken op het gebied van inkoopsamenwerking.

Na deze training heb je

Succesvol inrichten van samenwerkingsverbanden
Diverse mogelijke manieren om inkoopsamenwerking in te richten
Producten en diensten die geschikt zijn om op te nemen in een gezamenlijke inkoopkalender
De intermenselijke aspecten van samenwerking
Vertaling vanuit de training naar de praktijk

Voor wie is de training inkoopsamenwerking in de zorg?

Deze training is gericht op (senior) strategische en tactische inkopers (of inkoopadviseurs) die werken in de zorgsector (bij zorgaanbieders) en meer handen en voeten willen geven aan inkoopsamenwerking.

De opbouw van de training

De vraag die centraal staat tijdens de training; hoe draag je als inkoper bij aan het succes van een samenwerkingsverband in de zorg? De opbouw van de training is globaal als volgt: 

Dag 1: de inkooptechnische en organisatorische kant van inkoopsamenwerking

  • Introductie & praktijk: Wat betekent inkoopsamenwerking? Wat typeert jouw inkoopsamenwerking? Met presentaties van deelnemers over het samenwerkingsverband waar zij in (overwegen te) acteren en bijzonderheden
  • Challenge 1: Geschikte producten en diensten om gezamenlijk in te kopen. Na een theoretische introductie ga je aan de slag met een inkoopkalender voor gezamenlijke inkoop en de wijze waarop de verschillende producten en diensten worden ingekocht
  • Challenge 2: Een typologie van samenwerkingsverbanden. In dit programmaonderdeel behandelen we verschillende vormen van samenwerkingsverbanden in de zorg. Ook gaan we in op de rol van de verschillende stakeholders (zoals bestuurders, medici, stuurgroep).

Dag 2: de intermenselijke kant van inkoopsamenwerking

  • Challenge 3: Samenwerken = samen werken! Tijdens dit onderdeel gaan we in op intermenselijke aspecten van samenwerking waarna je aan de slag gaat om je vaardigheden te verbeteren.
  • Afsluiting: Van training naar de praktijk. Met onder andere het maken van de juiste afspraken voor een samenwerkingsverband, het verdelen van kosten en baten en geschikte juridische vormen. Resultaat is een persoonlijk actieplan.

Dag 3: Terugkommoment

Tijdens deze bijeenkomst kijken we terug en bespreken we welke impact de training heeft gehad. Ook komt aan bod wat nog meer nodig is om de training succesvol in de praktijk toe te passen.

Na deze training heb je

De training inkoopsamenwerking in de zorg behandelt de volgende onderwerpen: 

  • Inzicht in wat inkoopsamenwerking voor je kan betekenen
  • Kennis van verschillende manieren waarop gezamenlijk kan worden ingekocht
  • Geïnventariseerd waar kansen liggen voor inkoopsamenwerking en zicht op een aantal concrete producten en/of diensten die gezamenlijk ingekocht kunnen worden en op welke wijze dit kan worden gedaan
  • Een voorbeelduitwerking van een gezamenlijke inkoopkalender
  • Een voorbeelduitwerking van sociale (niet-juridisch) samenwerkingsafspraken
  • Inzicht in en geoefend met de intermenselijke aspecten van samenwerking
  • De handvaten om een vertaling te maken vanuit theorie naar de praktijk

Praktische informatie

Prijsoverzicht

Download het prijsoverzicht van alle NEVI trainingen.

Trainingsduur

De training inkoopsamenwerking in de zorg duurt 2,5 dag. De training is opgebouwd uit twee trainingsdagen, met een periode van 1 à 2 weken tussen beide trainingsdagen. Na een maand volgt een terugkommoment van een halve dag.

Werkvormen

Voorafgaand aan de training maak je een beknopte voorbereidingsopdracht. Deze opdracht heeft betrekking op de kennis van en ervaring met samenwerkingsverbanden.

De trainingsdagen en een terugkommoment omvatten een plenair programma waarbij interactie een belangrijke rol speelt. De trainingsdagen bevatten verschillende opdrachten die in subgroepen worden uitgewerkt.

Tussen de twee trainingsdagen en het terugkommoment werk je aan een huiswerkopdracht.

NEVI basic

€ 1.995,00
vanafprijs - excl. btw
(Niet ledenprijs) - NEVI BASIC is gratis en geeft toegang
 tot ons netwerk

NEVI pro

€ 1.695,00
vanafprijs - excl. btw
(Ledenprijs) - NEVI PRO kost €235,00 p/j (incl. Vakblad DEAL!) en geeft toegang tot ons netwerk en kortingen op onze producten.

NEVI incompany

Op aanvraag
Dit product bieden wij ook InCompany aan, voor uw organisatie. Bel: 088 - 33 00 700

De praktijkexpert(s)