Onbekende inkoopgroepen supermarkten in beeld gebracht

16 Maart 2017

Europese supermarktketens versterken hun positie ten opzichte van toeleveranciers door internationale bundeling van inkoop. Met het rapport Eyes on the Price, brengt Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) de werking en mogelijk negatieve effecten van deze inkoopgroepen in beeld.

Topprioriteit: lage inkoopprijs
‘Vooral simpele huismerkproducten zoals olijfolie, sinaasappelsap en tomatenpuree zijn makkelijk gezamenlijk internationaal in te kopen. Er is voor de inkoopgroepen maar één prioriteit, en dat is korting krijgen. De aanzienlijke kortingen die bedongen worden kunnen negatieve effecten hebben voor directe leveranciers. Maar ook verder in de toeleveringsketen kan dit leiden tot verslechterde arbeidsomstandigheden’, stelt Gisela Ten Kate van SOMO.

Toeleveranciers onder druk
De rechten van toeleveranciers en boeren bij onderhandelingen zijn in Europa slecht geregeld. Mededingingswetgeving is gericht op lagere prijzen voor consumenten en niet op mogelijke negatieve effecten van de inkoopgroepen op leveranciers. SOMO: ‘De machtsverhoudingen zijn scheef. Toeleveranciers moeten veel informatie delen en de onderhandelingen zijn complex. De kans dat leveranciers te maken krijgen met oneerlijke handelspraktijken neemt daarmee toe. Deze aspecten moeten meer aandacht krijgen van de Europese beleidsmakers.’

Source: 
redactie Deal! - Magazine over inkoop en supply management -