Inkopen in het Sociaal Domein voor gemeenten

Een compleet strategisch 'hands on' programma om de vertaalslag te maken van strategische (zorg-) doelstellingen naar een inkoopoplossing op maat.

Na deze training heeft u

Een gedegen beeld van het speelveld van de decentralisatie.
Het inzicht om tot nieuwe of aanvullende inzichten te komen voor uw eigen organisatie.
Inzichtelijk hoe het belang en de positie van inkoop gepositioneerd kan worden.
Handvatten om een gekozen strategie verder te ondersteunen.
Inzicht in de (juridische) ontwikkelingen rondom de zorg m.b.t. contractering en toekomstige strategie.

Het aanpassingsvermogen van gemeenten is afgelopen jaar stevig op de proef gesteld. Na een (te) korte voorbereidingsperiode moest in hoog tempo omgeschakeld worden  om invulling te geven aan de nieuwe zorgtaken als gevolg van de ontwikkelingen in het zorgstelsel - de decentralisatie van diverse zorgtaken. 

Een goede vertaling van de strategische zorgdoelstellingen naar een inkoopoplossing op maat is noodzakelijk om een toekomstig bestendig samenwerkingsmodel met het interne en externe krachtenveld te realiseren. 

In deze training wordt een compleet strategisch ‘hands on’ –programma aangeboden om deze vertaalslag te maken. Er wordt stilgestaan bij ‘best practices’ van toekomstbestendige  samenwerkingsmodellen, juridisch houdbare constructies vanuit een zorgspecifiek inkoopperspectief, budget- en kwaliteitsbewaking en de meest essentiële  ‘lessons learned’. Tijdens deze training wisselen theorie, praktijk, discussie en cases elkaar af. Zo krijgt u in een afwisselende setting tal van structuren, handvaten en praktische tips aangereikt. Voorafgaand aan de training krijgt u al vraagstukken, casussen en/of artikelen ter voorbereiding.

Programma:

Dag 1:

  • Inleiding in de decentralisaties in het sociaal domein
    • AWBZ
    • Jeugd
    • Participatiewet
    • WMO
    • Belang van inkoop
  • Analyse van verschillende modellen van opdrachtgeverschap
  • Het inkoopproces in de zorg/sociaal domein
    • Samenwerkingsvormen
    • Inkoopprocedures
    • Budgetbewaking

Dag 2:

  • Innovatie via inkoop: Resultaatgericht inkopen
    • Sturingsniveaus
    • Resultaten formuleren
    • Praktijkvoorbeelden
  • Juridische aspecten van inkoop en opdrachtgeverschap
    • Impact nieuwe richtlijn
    • Mogelijkheden resultaatgericht inkopen

 

Praktische informatie

Voor wie is deze training geschikt?
De training is bedoeld voor beleidsmedewerkers, inkopers, contractmanagers en projectmanagers die betrokken zijn bij de zorg-inkoop. Voor deze opleiding is een HBO werk- en denkniveau gewenst.

 

Sprekers
Deze training wordt verzorgd door Niels Uenk (Public Procurement Research Centre), Jan Telgen (Hoogleraar Universiteit Twente) en Jantine Muller (Landsadvocaat Pels Rijcken).

NEVI basic

€ 1.695,00
vanafprijs - excl. btw
(Niet ledenprijs) - NEVI BASIC is gratis en geeft toegang
 tot ons netwerk

NEVI pro

€ 1.405,00
vanafprijs - excl. btw
(Ledenprijs) - NEVI PRO kost €235,00 p/j (incl. Vakblad DEAL!) en geeft toegang tot ons netwerk en kortingen op onze producten.

NEVI incompany

Op aanvraag
Dit product bieden wij ook InCompany aan, voor uw organisatie. Bel: 088 - 33 00 700

De praktijkexpert(s)